התמכרות לאלכוהול בקרב בני נוערמבין סוגי ההתמכרויות, נפוצה במיוחד בקרב בני נוער ההתמכרות לאלכוהול בשל הזמינות הגדולה שלו לקהל הרחב. התמכרות לאלכוהול בקרב נערים ונערות מלווה בהתנהגויות מזיקות של המכורים, גם כלפי עצמם וגם כלפי הסביבה. אותה התנהגות היא למעשה שתיית אלכוהול בכמות מופרזת, והיא חוזרת על עצמה שוב ושוב.

ניתן לבחון את התמכרות בני הנוער לאלכוהול משלושה היבטים: ההיבט הנפשי, ההיבט ההתנהגותי וההיבט הפיזי, והיא מורכבת משני שלבים. שלב ראשון הוא החוויה הנעימה של הקלה ושחרור, שמאפיינות את ההתמכרות, ואין כל השפעות שליליות בולטות במיוחד.

השלב השני הוא מתקדם יותר ומתחילים להבחין בנזקים של ההתמכרות. בני הנוער שנמצאים בשלב השני של ההתמכרות מתחילים לפתח תלות רבה באלכוהול, וכדי להוציא אותם מהמצב, הכרחי להתחיל בתהליכי גמילה.

המשיכה לאלכוהול

המשיכה של בני נוער לאלכוהול מגיעה מסיבות רבות ומורכבות מאוד שמושפעות מגורמים סביבתיים וממאפיינים אישיותיים. נוער מתבגר נמצא בשלב מורכב בחייו. החיפוש אחר הזהות העצמית, הרצון להשתייך לקבוצות חברתיות מסוימות והשאיפה להתפתח, הם הדברים שמעסיקים אותו במיוחד. בגלל המורכבות המלווה את גילאי ההתבגרות, בני נוער חשופים לסכנת ההתמכרות לאלכוהול יותר מכל קבוצת אחרת באוכלוסייה.

בין הסיבות שמובילות את בני הנוער לצרוך אלכוהול בכמויות גדולות ואף להגיע למצבי התמכרויות, ניתן להבחין בדימוי גוף בעייתי, בהתפתחות גופנית מואצת, בחשיפה ללחצים חברתיים, בדימוי עצמי נמוך, בהיעדר של בשלות רגשית, ברצון להשתייך ולהיות מקובלים וכדומה.

מאפייני ההתמכרות

התמכרות בני נוער לאלכוהול היא תוצר של שילוב בין מרכיבים התנהגותיים ונפשיים לבין ההתפתחות ההדרגתית של התלות בחומרים פסיכו-אקטיביים. התמכרות לאלכוהול לאורך זמן גורמת להרעלה כרונית של הגוף, מה שמסכן את בריאות בני הנוער המכורים.

המאפיין העיקרי של ההתמכרות לאלכוהול הוא שככל ששותים יותר, כך הולכים וגוברים הצורך והתלות שבמשקאות האלכוהוליים. מאפיין נוסף בנוגע להתמכרות לאלכוהול הוא שככל שחולף הזמן והאדם מכור יותר ויותר, כך הוא לא מסוגל לשלוט בכמות האלכוהול אותה הוא צורך, מתגלים קשיים ביכולת הגוף להגיע למצבי שכרות, והמכור הופך להיות תלוי באופן פיזי ובלתי נשלט בשתייה המרה.

כשבני נוער מגיעים למצבים קיצוניים של התמכרות לאלכוהול, עלולות להיות בעיות רפואיות כמו פגיעה בכליות, הרעלת אלכוהול, פגיעה בכבד, דיכאון חמור ובעיות נפשיות נוספות, ואף פגיעה מוחית קשה.

טיפול מקצועי בבני הנוער

בני נוער מכורים לאלכוהול לא מסוגלים לצאת לבדם מהמעגל המסוכן אליו נקלעו, בדיוק כמו שאנשים מבוגרים המכורים לאלכוהול אינם מסוגלים. בכדי לצאת מהמעגל ולחזור למסלול החיים הנורמטיבי, חשוב שבני הנוער יקבלו טיפול מקצועי מתאים.

תפקידם של אנשי החינוך חשוב מאוד בתחילת הדרך. כאשר מבחינים בנערים ובנערות שלא מתנהגים כהרגלם, מגלים אפתיות ומנסים להסתיר דברים, חשוב לדבר איתם ולברר מה קורה כדי שיפנו לעזרה מקצועית בהקדם האפשרי, עוד לפני הנפילה אל ה"בור החשוך". אנשי חינוך יכולים לפנות גם לבני המשפחה ולידע אותם. העזרה של המשפחה הקרובה מסייעת לרוב לבני הנוער, ויכולה למנוע המהם את המשך ההידרדרות.

כשבני הנוער נמצאים בשלב מתקדם של ההתמכרות לאלכוהול, יש צורך בפניה לקבלת טיפול גמילה על ידי גורם מקצועי. תהליך הגמילה מתייחס לכל היבטי ההתמכרות- ההיבט הפיזיולוגי, ההיבט הפסיכולוגי וההיבט החברתי.

טיפולים בבני נוער מכורים לאלכוהול יכולים להיות שיחות פרטניות עם פסיכולוגים או עם אנשי מקצוע אחרים מהתחום, הצטרפות לקבוצת תמיכה "אלכוהוליסטים אנונימיים", טיפולים תרופתיים, תמיכה בבני המשפחה מצד גורמים מקצועיים ומתן עזרה לבני הנוער ביצירת קשרי חברות חיוביים חדשים.

ראו גם:
חשיבות היעוץ להורים ולמשפחות של מתמכרים

דילוג לתוכן